Please help translate letter from possible relative

Having problems with the Italian language? Do you need help to translate or understand an old family document? There is always someone who can help you!
4 posts • Page 1 of 1

Please help translate letter from possible relative

Postby ChrisMosca » 15 May 2010, 19:07

I had sent a letter to the priest of S. Egidio Abate di Staffolo, AN and I received this letter from Giancarlo Mosca.

Gentilissimo Signor Christofer Mosca, chi Le scive e un discendente della famiglia Mosca, il mio nome e Giancarlo Mosca e vivo a Staffolo.
La Curia Vescovile di Ancona presso la quale lei ha inviato la richiesta di notizie sulla famiglia Mosca, ha trasmesso al parroco titolare della parrocchia di S. egidio abate, la sua richiesta.
Il parroco, che da non molto tempo regge la nostra comunita, mi ha trasmesso copia della richiesta essendo io un discendente della famiglia e pertanto dovrei essere a conoscenza dei nostri antenati.

le dico subito che mi sono interessato presso il comune di staffolo, ma purtroppo la ricerca e stata inutile poiche gli archivi del comune partono dal 1865 anno in cui si e verificata i'unita d'italia e di conseguenza la creazione degli archivi civili.

Detto questo, non mi sono perso di coraggio e ho iniziato le ricerche presso
l'archivio della parrocchia senza contare le difficolta che ho incontrato, non tanto per la ricerca dei documenti, ma soprattutto per la loro lettura, infatti sono tutti scritti in latino e soprattutto con una pessima calligrafia che non e facile da interpretare. ad ogni modo, nel periodo in cui ho concentrato la richiesta (1772-1776) non risulta dai documenti, nessun Domenico Mosca, quindi non vorrei che fosse nato in anni antecedenti, perche, sempre dai registri di battesimo di quegli anni, figura un certo Domenico Mosca, ma come padrino di battesimo, per cui se Lei riuscisse a fornirmi maggiori dettagli, forse riusciro a trovare qualque dato che puo essere utile. Per facilitare le ricerche, sarebbe utile che lei mi fornisse altri elementi, come ad esempio quali sono stati i suoi antenati che sono partiti per il Canada e piu o meno in quale periodo, perche cosi posso fare una ricerca a ritroso piu dettagliata.
Pero le devo dire anche, che avendo io fatta la ricostruzione dell'albero genealogico, mi sono fermato al 1780 per il motivi che sopra ho citato (impossibilita di lettura) e che ho dovuto fare le mie ricerche presso l'archivio della curia vescovile di cingoli perche e da quel Comune che i Mosca (miei antenati) provenivano, pero non e da escludere che ci fosso stato un altro ceppo familiare trasferito a staffolo precedentemente.
concludendo, le sarei grato se riuscisse farmi avere ulteriori informazioni affinche mi siano utili per completare la ricerca, e, perche no, non riusciamo a individuare una certa parentela tra di noi, cosa che mi sembra molto improbabile, pero mai dire mai.

Resto in attesa di una sua risposta e cordialmente la saluto.

p.s non possiedo collegamento internet pertanto mi puo scrivere all'indirizzo sopra indicato. grazie

Thank you very much for taking the time to do this, I know is a long letter and very time consuming, thanks again for everything!!!!!!!
thanks!!!!!!!
thanks!!!!!!\
thanks!!!!!!
Looking for the surnames Mosca( Marches ), Pizzoglio (Piedmonte), Chiacchiera, Lobasso(Bari), Gallo(Malvito), Azzolina (Messina).
ChrisMosca
Elite
Elite

Re: Please help translate letter from possible relative

Postby liviomoreno » 16 May 2010, 07:44

Dearest Mr Christofer Mosca, I am a descendant of the family Mosca, my name is Giancarlo Mosca and I live in Staffolo.
The bishop's Court in Ancona, to which you have sent your request to have news about the Mosca Family, have transmitted your letter to the Parish priest of the Church St Egidio Abate. The parish priest, who is rather new in managing our community, has routed it to me since I am a descendant of the family and therefore I am supposed to know about our ancestors.

I must tell you immediately that I involved the Comune of Straffolo, but unfortunately the research was useless since the municipal archives start from the year 1865 when Italy was unified and the archives were established.

This said, I did not lose my courage and I started to search at the Parish archive, where I found some difficulties, not to find the documents but to read them, since they all are in Latin and the handwriting is terrible and difficult to decipher. In any case, I could not find any Domenico Mosca in the time frame (1772-1776) I was focusing on, I suspect he was born earlier since I found a Domenico Mosca that was godfather in a baptism. If you can provide further details I might be able to find some useful information. To facilitate the research, it would be helpful if you could tell me which of you ancestors emigrated in Canada and when, so that I can perform a more detailed research.
But I also need to tell you that I reconstructed the genealogical tree and I had to stop at the year 1780 for the above mentioned reasons (impossibility to read) and that I did also some researches at the bishop’s court of Cingoli because my Mosca ancestors were coming from that Comune, however we cannot exclude that there was another family branch that moved to straffolo earlier.
To conclude, I will appreciate if you send me further details that may help e in the research and maybe find that we are distant cousins, even if not very likely.
Waiting for your answer best regards

P.S. I do not have an internet connection, you may write to the above address.
liviomoreno
Master
Master

Postby donnawright » 16 May 2010, 08:06

Good for you, Chris
Looking for Biagianti, Modesti & Vincenti in Tuscany and Tomaino, Curcio, Mazza, & Rizzo in Calabria
donnawright
Elite
Elite

Postby ChrisMosca » 17 May 2010, 14:20

Thank you so much Livio!!!!!! you are the greatest.
thanks again for everything!!!
Looking for the surnames Mosca( Marches ), Pizzoglio (Piedmonte), Chiacchiera, Lobasso(Bari), Gallo(Malvito), Azzolina (Messina).
ChrisMosca
Elite
Elite

4 posts • Page 1 of 1

Return to Italian language, handwriting , script & translations